fredag 24 april 2009

Benknotor, vin och pecorino

Vart tog den här veckan vägen egentligen? Jag och A bestämde oss för att vi inte gjort någonting speciellt nån av dagarna den här veckan. Men efter lite eftertanke kom vi fram till att det var kraftig osanning. Vin i San Lorenzo, vin i Karins kök, vin på Anima. Och även icke-alkoholhaltiga aktiviteter (ja, det finns sådana) som flanerande i Avetinen, Piramide och runt Palantinen. Tanken var att ha avverkat några museer också, men i tisdags kom jag aldrig iväg trots att det var gratis inträde den dagen. Och efter det kan jag bara skylla på orken som trytit. Det enda jag faktiskt gick iväg och såg var den makabra kryptan i kyrkan på Via dei Cappuccini. Där har Cappuccini-munkarna gestaltat olika scener ur Bibeln enbart med ban och skallar från människor som låg på en kyrkogård i närheten.

Ni vet väl förresten att ordet cappuccino kommer från just de munkarna? Eftersom kaffet och mjölken ovanifrån liknar skallen på en munk, med kaffet som den bruna hårkransen. Jag gillar den liknelsen!

Nu undrar jag om jag inte fått en hemlängtan-knäpp (vilket är helt obegripligt eftersom det är 22 grader och sol i kväll), för jag sitter och lyssnar på Morgonpassets sändning från Karlstad samtidigt som jag blir lite misty i ögat av ett brev från pappa och en eniro-bild på min älskade gata i Stockholm. Dags att bryta av detta med lite rödvin, lite MGMT, lite pecorino och sedan klubbkväll i Testaccio. Woo! Benknotor högt och lågt.

3 kommentarer:

frida sa...

jag ska bli cappuccini-munk. dricker de cappuccino hela dagarna och ber till kaffeguden?

E sa...

frida: Pretty much. Men man måste röra kaffet med benknotor från små döda barn... Klar nackdel!

frida sa...

oh, då får jag tänka på saken lite till tror jag.