fredag 3 april 2009

Så tog hon sig äntligen till andra sidan av stan

Tiden det tar för jobbiga saker att ta sig över sunden till Danmark, ned genom grått Tyskland och över alperna till Italien är tydligen fyra veckor. Men de hittar hit. Uppenbarligen. Men eftersom det är fredag, och dessutom en 20-grader varm sådan med sol, har jag jagat dem på flykt igen.

I går upplevde jag en av världens vackraste städer i mörkret. Nästan alla ställen som lockar till sig turister här är bättre på natten, inte bara för att det är mindre folk. Mest på grund av tystnaden som omger dem. Dessutom kollade jag de coola kvarteren i området EUR, en av Roms nyaste stadsdelar. Häftig arkitektur och en tur i bil med en inföding som sedan avslutades med vin under pigg infravärme på Piazza Barberini. Man tackar!

Kvällen går nog i TGIF-tecken som står som spön i backen. Detta trots att jag knappt känt att det var vanlig vecka de gångna dagarna. Men ändå: fint! Om en timme möter jag K och tar sikte på San Lorenzo med resten av gänget. Ryktet säger att det ska bli spelning på nån klubb, ett band bestående av lärarstuderande. Säkert är dock att vad det än blir lär det blandas med rödvin och ett par cigaretter för mycket.

Inga kommentarer: