fredag 17 april 2009

Topp-fem, Roma


1. Här är min absoluta favoritplats i Rom. Uppe i Gianicolo, strax ovanför Trastevere står det här stenmonumentet med inskriptionen "Roma o Morte" - Rom eller döden. Runt lunch, tidig eftermiddag brukar det inte vara en kotte här på vardagarna, vilket är underligt eftersom mycket turister annars passerar över kullen. Trastevere var förr rena bondvischan och det syns på havre, vete och hallonbuskar runt omkring. Jag tänker superbra här, oftast kommer jag fram till beslut bäst om jag får sitta på stenmuren i solen ett tag.
2. Ponte Umberto 1 kan vara Rom härligaste bro. I skymningen tycker jag att den erbjuder en så fantastisk vy över stans vackraste delar att man egentligen borde ta betalt för det. Står man på den östra sidan och sneglar över vattnet får man Peterskyrkans kupol och Gianicolos kulle och cypresträd mot en bakgrund av pastellrosa solnedgång. Det är nästan så att det gör lite ont.
3. Ponte Milvio är en annan fantastisk bro. Kärlekspar har en tradition av att fästa hänglås på nån av brons järnstänger, som en symbol för evig kärlek. Fast det jag gillar bäst är att bron känns som inloppet till Rom. Det blåser alltid rätt rejält och vattnet får sån fart att det brusar under en. Också bra tankeställe, särskilt sen eftermiddag.
4. Campo de' Fiori är på kvällarna perfekt på alla sätt. Vi har hittat våra ställen här, som inte bara är mysiga utan också grymt vänliga mot tunna studentplånböcker. När en liter husets röda kostar 10 euro hade man nästan kunnat stå ut med att sitta i en säck, men här får man fantastiskt torgmyller (med en och annan gatuförsäljare med tändare, väckarklockor och tiaror i näven. Det får man försöka förtränga). Och skamligt nära hem när vinet slagit till.
5. Jag är inget stort fan av de klassiska turiststråken här i stan. Men vill man tvunget se det så ska man göra det kvällstid. Och vackrast av allt är att ta sig upp till Villa Medice, ovanför Piazza di Spagna och se hela den kända trappan, torget och gatorna runt i det svala ljusskenet. Dessutom är det kvällstid underligt tyst där uppe, blir nästan magiskt.

3 kommentarer:

frida sa...

älskar topp fem-listor! mer topp fem! haha :)

E sa...

frida: Jag har mentala gjort topp fem på äckligt sjögräs och fula änder från Gardasjön om intresse finnes! :)

frida sa...

jaaaa! :D

som sagt. i love it.