söndag 22 mars 2009

Greetings from Siberia

Det ryktas i varenda gathörn om att värmestrejken ska vara över snart, kanske redan i morgon. Jag tar emot med öppna armar. Även om det har varit sol både i går och i dag har det varit ruskigt kallt. Och efter att tidigare ha idiotförklarat varenda italienare med dunjacka i den 20-gradiga värmen har jag nu varit grön av avund. Shiffong, strumpbyxor och halsdukslöst är inte att föredra när det blåser nordliga vindar dygnet runt.

Jag och K har gjort några tappra försök att trotsa kylan. I fredags hittade vi en bar i Pigneto som hette Tam-Tam. Den var underlig. För att komma ner till baren fick man ta rutchkana. Smått livsfarligt såklart, särskilt efter de femton kamikazee som vi var vuxna nog att beställa in. Vi och pojkspolingarna vi hade med oss hävde dem snabbt och fortsatte sen en lååång promenad mot San Lorenzo. Väl där var allt stängt och vi tog nattbussen hem.

Lördagen och söndagen har vi ätit oss igenom. Med undantag för när vi tittade på Roms maraton i dag. De kutade förbi precis utanför min dörr och jag kände mig extremt atletisk när jag stod och skrattade åt svettiga människor medan jag rökte en Davidhoff mentol. I går skedde matorgierna på en typisk romansk pärla som ligger här i Prati, där vi körde trerätters med cacio & pepe och grillad kanin. I dag gjorde vi en italiensk klassiker och tog söndagslunch ute. Söndagslunch är big deal här och vi körde fyra rätter på ett ställe i Trastevere och rullade sedan ut dundermätta. Jag hade svårt att avgöra om jag var lullig av vinet, trött eller bara pastastinn. Jag var dock inte utfattig: fyrarätters för femton euro var ett fynd.

Förresten: nu vet jag att jag får bo kvar i lägenheten hela våren. Det är bra, jag trivs strålande här och de andra är snälla. Synd bara att man inte får ha kompisar som sover över. Ska kolla om det går att ta sig runt det på nåt sätt. Favvoskylten i Trastevere.

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej Elin! Det låter härligt! Jag kunde dock inte riktigt koncentrera mig efter att ha läst "grillad kanin". Hur tänkte du? Tack för trevlig läsning i övrigt! Kram kram

E sa...

Anna: Haha, jag vet! Men det är ju knappast som att äta hund, ju. Jag tänkte på annat än söta husdjur medan jag tuggade. Kram

Anonym sa...

Det var dock lite svårt att tänka på annat när servitören envisades med att göra kaninimitationer...

E sa...

Karin: Bugs bunny!