torsdag 12 mars 2009

Vårtecken? Ja men välkomna!

Här kommer årets mest välkomna: fräknar på näsan. Svårt att inte bli glad av det, det är, och har alltid varit mitt säkraste vårtecken av alla. I dag ploppade de upp som svampar under min morgonpromenad. Jag har hittat en favoritslinga, som börjar vid Piazza Mazzini, letar sig ned på andra sidan floden, i kvarteren bakom Piazza del Popolo för att sedan vända hemåt igen i jämnhöjd med Vatikanen. Allt som allt, en timme i solen.

I dag tog jag en omväg hem och gick in i San Lorenzo istället för ner i tbanan. Om det är galet stimmigt där på kvällen är det på eftermiddagen snarare härligt livfullt på ett typiskt italiensk sätt. Folk som hoppar på och av bussar, handlar på torget, småpratar på barer. Jag gick runt och bara andades atmosfär på ett lite corny sätt. Sen tog jag trammen hem, den stannar bara nån gata bortanför min dörr.

K har åkt hem till Sverige, men jag känner mig inte så ensam. Än. Kanske blir det annorlunda när det blir fredagkväll. Men i helgen ska vädret bli kalas och jag och min filt återfinns dagtid i parken för fler fräknar. Tänkte cokså åka till marknaden Porta portese i Trastevere på söndag, kanske kan jag fynda något billigt till mitt rum där. På lördag hoppas jag på middag med en kompis.

Nu tar jag scarmorza och sallad till middag och kollar klart på Californication.
Apelsinträd och blå himmel.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Middag med en kompis alltså.. Du jobbar på bra ;) puss på dig

Anonym sa...

Men underbart!Jag önskar mig nu en Rom-semester i fölsepresent. Fräknarna behöver jag inte önska, de kommer inom sin tid bara solen orkar fram mellan de mjölkvita, tunga molnen.

Anonym sa...

åhhhhhh, herregud vad härligt är inte lite avundsjuk som sagt! Njut, njut, njut! Puss

E sa...

Josse: Haha! Shut up! ;)
V: Rom-tripp i fölse låter som en fin idé. Jag kan guida till de bästa solställena!
Johanna: Vi kan göra stan ihop om du vill, just say when! :)

Anonym sa...

Åh. Jag längtar tillbaka. Ses snart. PUSS!

E sa...

Karin: Jag och Rom tar emot dig med öppna armar! Puss!