tisdag 11 november 2008

Jobbigt på jobbet

Just nu är det inget roligt att gå till jobbet.
I praktiken försöker cheferna tvinga mig att jobba julafton utan att rakt ut tvinga mig. Det gör mig både arg och lite ledsen. Jag tycker det är sjukt oproffsigt att anställa någon en månad innan jul och sedan förutsätta att hon kan jobba på julafton. Känns som något de kunde ha tagit upp redan vid första intervjun, men istället smyger de fram det och spelar på det dåliga samvetet. Trots att jag sagt från dag ett att jag bokade julbiljetterna redan i mitten av september.

Jobbar jag julafton blir jag sittande här. Ensam, utan chans att åka upp till mor. Då bryter jag hellre mitt kontrakt och säger upp mig.

Nu ska jag fundera ut hur tuff förhandlare man kan vara som nyanställd.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stå på dig E. Är det din mamma som bor här? Då kanske vi kan ses och säga hej i alla fall.

Anonym sa...

äsch.. jul ska man va ledig. säg att du redan bokat biljetter och att din mor behöver dig över jul. och påpeka sen att du ite kommer skaffa barn inom de närmsta åren så du behöver aldrig vara hemma och vabba eller ta extra lång semester med ongarna. då har du liksom varit hård men sen pekat på nåt konkret som är bra för den som anställt dig. haha

Anonym sa...

Mkt bra argument från Frida. (Sen om shit (unge) happens så har du åtminstone redan varit ledig på julafton.

Anonym sa...

haha, jag är ju personalvetare (någon gån om två år).. vet vad cheferna vill höra. att inte ha barn betyder massa bra. det enda negativa är att man inte är bunden på samma sätt och kan få för sig dumheter som att dra ut och resa.. TILL USA! :)

E sa...

hanna: Jag åker norrut för att vara med mor, ingen familj alls kvar i Karlstad numera. Förutom fina vänner, vill säga. :)
frida&v: Nu har ju jag bara kontrakt till mars, så barn lär de nog inte oroa sig över under den tiden. Men annars bra argument, girls! :)